کارکردهای هنـر مفهومـی در مفاهیم هنـر مقاومـت ( مطالعة موردی: باغ مـوزهیِ دفـاع مقـدس)
نویسندگان
چکیده مقاله:
هنر مقاومت با مفاهیم دفاع، ایستادگی و معنویت در هم تنیده و نمایشگر هویت و استقامت مردم یک سرزمین در برابراستبداد است. با گستـرش رسانـهها و نیاز به ارایهیِ ابعـاد نوین این هنـر، استفاده از رسانههایِ هنریِ جدید برای تببین مفاهیم اصیل مقاومت ضرورت مییابد. هنر مفهومی، با بهرهمندی از شیوههایِ متنوعِ اجرا، اهمیت مفهوم، محتوا و توجه به مخاطب، قابلیتهایِ نوینی را برای تجلی مفاهیم مقاومت در بستری نوین، ارایه کرده است.پژوهش حاضر با تأکید بر آثار مفهومیِ باغموزهیِ دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت، با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به بررسی این پرسش پرداخته است که آیا میتوان از جنبههایِ بصری و محتوایی هنر مفهومی و رسانههای جدید برایِ عرضهیِ مفاهیم دیرینی مانندِ مقاومت و ایثار استفاده کـرد؟ و آیا میتـوان تناظری کارکـردی برای هنر مقاومت و هنر مفهومی قایل شد؟ یافتههای پژوهش حاکـی از آن است که هنـر مفهومـی با داشتنِ عناصرِ مشترک در مبانی هنر مقاومت (نظیر ارجحیت محتوا و مفهوم، بهرهگیری از نشانههایِ نمادین، هنرِ ایدئولوژیک و مخاطب محوری)، میتواند زمینه ای مناسب را برایِ عرضهیِ تأثیرگذارِ مفاهیم هنر مقاومت فراهم آورد.
منابع مشابه
طبیـعت و عناصـر منظر در فرهـنگ و هنـر ساسانـی
ساسانیان پارسینژاد که وارث تمدن و هنر اشکانی و هخامنشی بودند حدود 5 قرن بر سرزمین ایران حکومت کرده و آثار بیشماری از معماری، نقشبرجسته، نقاشی، پارچهبافی، ظروف، اشیای فلزی و شیشهای، جنگافزار و سکههای ارزشمندی بهجهت نقش و نگارهای نمادین و خطنگارههای پهلوی خلق کردند که شماری از آنها برجای مانده است. هنر ساسانی، هنر «نوین ایرانی» است که سنتهای پیشین را در خود دارد و با منظرهسازیهای ...
متن کاملطبیـعت و عناصـر منظر در فرهـنگ و هنـر ساسانـی
ساسانیان پارسی نژاد که وارث تمدن و هنر اشکانی و هخامنشی بودند حدود 5 قرن بر سرزمین ایران حکومت کرده و آثار بی شماری از معماری، نقش برجسته، نقاشی، پارچه بافی، ظروف، اشیای فلزی و شیشه ای، جنگ افزار و سکه های ارزشمندی به جهت نقش و نگارهای نمادین و خط نگاره های پهلوی خلق کردند که شماری از آن ها بر جای مانده است. هنر ساسانی، هنر «نوین ایرانی» است که سنت های پیشین را در خود دارد و با منظره سازی های ب...
متن کاملبررسی وجوه تشابه مفاهیم موسیقی ایرانی و معماری باغ ایرانی، نمونه موردی: باغ فین کاشان
معماری و موسیقی به عنوان تجلی بخش هایی از هنر روح آدمی دارای جلوه های جمالی و جلالی مشابهی در عرصه بروز و نمود می باشند. هر چند موسیقی با پدیده شنوایی و معماری با پدیده بینایی بیشتر نمود می یابد ولی هر دو هنر از وجوه متشابه فراوانی بهره برده اند. در باغ سازی ایرانی و معماری باغ ایرانی نمود این تشابهات معنایی و محتوایی با موسیقی با شدت بیشتری ظاهر شده است. هدف پژوهش حاضر مطالعه و بررسی وجوه متشا...
متن کاملبررسی وجوه تشابه مفاهیم موسیقی ایرانی و معماری باغ ایرانی، نمونه موردی: باغ فین کاشان
معماری و موسیقی به عنوان تجلی بخش هایی از هنر روح آدمی دارای جلوه های جمالی و جلالی مشابهی در عرصه بروز و نمود می باشند. هر چند موسیقی با پدیده شنوایی و معماری با پدیده بینایی بیشتر نمود می یابد ولی هر دو هنر از وجوه متشابه فراوانی بهره برده اند. در باغ سازی ایرانی و معماری باغ ایرانی نمود این تشابهات معنایی و محتوایی با موسیقی با شدت بیشتری ظاهر شده است. هدف پژوهش حاضر مطالعه و بررسی وجوه متشا...
متن کاملباغ یا پارک؟! تقابل مفاهیم در دو زبان مختلف
سالهاست بحث باغ، باغسازی، و باغ ایرانی در ادبیات و متون معماری و شهرسازی مطرح بوده است. این، جای خوشبختی است؛ ولی بدبختانه هر روز بیش از گذشته "باغ ایرانی" به معنایی که عموم میشناختند و میشناسند از محیط شهرهای ما رخت برمیبندد، بدون آنکه جای خالی آن حس شود. اینطور بهنظر میرسد که "پارک" جای آن را گرفته است. این مقاله به بررسی موجز این موضوع اختصاص یافته است که چه فرق مفهومی و روششنا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 4 شماره 7
صفحات 61- 76
تاریخ انتشار 2015-08-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023